понедељак, 3. јун 2013.

Istorija testenine


   Testo kao poseban oblik mešavine brašna ,vode, I masnoće sa ili bez jaja vodi  poreklo iz  Kine ,ali su njegovu slavu širom sveta proneli Italijani .Kao najčešći preliv koristi se sos od paradajza ,koji je apsolutni izum Napolitanaca, jasno je zašto su italijani toliko ponosni na ovu svoju kreaciju. Pretpostavlja se da je reč “makarone” grčkog porekla ali Italijani kažu da ovaj termin nastao jako davno kada je neki gurman pošto je prvi put okusio novo jelo od testa ,oduševljen tražio recept.Saznavši komplikovanost postupka izrade I cene sastojaka uzviknuo je:” Odlični su ali … veoma skupi “ (Son ottimi , ma …caroni )
   Iako su u svetu najpoznatiji italijanski recepti za testenine testo je veoma važan sastojak I u drugim nacionalnim kuhinjama.
    Austrijanci I Mađari imaju takođe imaju svoje tipične vrste testa koje liče na engleske “damplingse” .
   U japanskoj kuhinji postoje tri oblika kuvanog testa :
 - širataki ,gotovo providno testo od brašna I jaja a koristi se u skoro svim japanskim tradicionalnim jelima .
 - soba,napravljena od heljde I služi se sa norima ,vrstom algi .
 -udon ,u obliku uskih traka koriste se kao rezanci u supi  I u jelima od povrća I mesa .
   Kinezi svoje testo nazivaju knedlama mada tvrde da imaju toliko vrsta gotovo kao Italijani.Na severu Kine najčešće se prave od pirinča ili od pšeničnog brašna sa jajima kao I od soje.
   Dok se kod Italijana testo koristi isključivo kao predjelo ,kod Francuza I Nemaca se koristi kao prilog uz meso .U poslednje vreme u Italijanska jela toliko postala popularna da se svuda u svetu služe I kao glavno jelo.
   Za testo kažu da ga ne treba isključivati iz jelovnika za vreme dijeta , dovoljno je samo ne prelivati ga sa  visokokaloričnim sosovima .Niskokalorično je ( 75 g testenine ima samo 99 kalorija ), sadrži malo soli imasnoće, vitamin B1 I gvožđe I sporije se vari od salate . Ista količina testa sadrži više vlakana od integralnog pirinča I više belančevina od svežih jaja.

                                                                                :)       

    P.S. I ja da kažem koju pametnu u vezi testa . Jako često mesim testa , hleb redovno , jer želim da deca nauče razliku između pekare I domaćeg testa I više vole moj hleb nego onaj koji kupimo .Pošto nemam toleranciju na sve additive nekada mi I kupovni hlebovi smetaju , pa smo promenili vrstu hleba koju jedemo .Sad je to domaći koji u zavisnosti od raspoloženja ima I dodatke , susam I laneno seme ,kim,integralno ili heljdino brašno … Pravimo razne vrste okrugli , duguljasti , pogačice , kako kad smo raspoloženi . U glavnom hleb nam je domaća radinost ,jedemo ga manje a I zdraviji je . Često mesim testenine mada ih I kupujem ali rezance za supu , nekad I testenine sa makom ,sirom ili nečim drugim ,njoke na razne načine I uz razna jela . Otkrili smo kako se prave mlinci. Jer , dugo mi nije bilo jasno šta je to a onda sam jednom na pijaci videla I ostala zatečena . Pa to su tortilje prepečene . E sad deci često pravim doručak ili da ponesu kao užinu u školu , tortilje ili mlince sa različitim nadevima , deca obožavaju I jeste da moram da ustanem skoro sat I po ranije ali mi nije problem .Dok ih pravim odradim jednu akupresurnu masažu I sad ćete naravno da se smejete  I da kažete šta ova lupa . Ne , ne lupam kupila sam kod braće Kineza jednu malu oklagiju od 30 cm jer imam jednu ogromnu koja mi odgovara kad razvlačim testo za rezance I tad mi je potreban prostor u celoj kuhinji jer je jako dugačka . Dakle kupila sam tu gore pomenutu oklagiju I prvi put kad sam je koristila primetila sam da svaki moj pritisak pri razvlačenju dovodi do pucketanja u mojim dlanovima . Osećaj je isti kao kad vas neko masira po leđima pa vam razbija one dosadne čvoriće.Dakle sve što sam više razvijala male jufkice sve sam se bolje osećala I onda mi je sinulo. Pa sad je jasno zašto su naše bake bile zdravije . Nisu trošile gomile para na razne vrste masaža ,akupunktura I akupresura , imale su oklagiju , čak mi se I raspoloženje poboljšalo . Ceo taj dan sam se super osećala . Oklagija je bila pun pogodak . Pa drage moje nemojte da vas “mrzi” da mesite I da se izgovarate kako nemate vremena .Imajte vremena za sebe  ,ovo vam dođe kao kućna terapija . Mesite I razvlačite I život će vam biti lepši .

                                                                                                                 J

Нема коментара:

Постави коментар